پرستار فیلم فسیل2022-05-01
مدرن فیلم دانلود فیلم سینمایی ایرانی فسیل کریم امینی با بازی بهرام افشاری و الناز حبیبی
این فیلم حدود یکسوم گیشه و تعداد مخاطبان کلی اکران سینمای ایران در سال 1402 را به خود اختصاص داد. منتقدان، فیلم را به دلیل نفوذ فرهنگ غرب و شباهت به ژانر فیلمهای فارسی قبل از انقلاب نقد کردند. همچنین، یکی از منتقدان شبکه چهار دربارهٔ فروش بالای فیلم اظهار نظر کرده و پرسیده است که اگر تماشاگران نمیخواهند “فسیل” را ببینند، به دیدن کدام فیلم بروند که توهین به مخاطبان نباشد. داستان فیلم فسیل حول محور زندگی سه شخصیت اصلی میچرخد که هرکدام با مشکلات و چالشهای خاص خود دست و پنجه نرم میکنند. اسماعیل (بهرام افشاری)، سعید (هادی کاظمی) و صفا (ایمان صفا) که عضو گروه موسیقی بلک داگز هستند، برای معروفیت و موفقیت تلاش میکنند. فیلم «فسیل» ساخته کریم امینی در ادامه رکودشکنیهای خود در گیشه موفق شد، روز دوشنبه یازدهم اردیبهشت ماه 1402 با رسیدن به گیشه 100 میلیارد تومانی نام خود را به عنوان اولین عضو باشگاه صد میلیاردیها در تاریخ سینمای ایران ثبت کند.
این چنین است که بعضیهاشان به این دلیل و همه برای ارتزاق هم «شبهای مافیا» بازی میکنند، هم «ناتو» هم سریال منوچهر هادی، هم «فسیل». کریمی علاوهبر بازیگری، در زمینه تدوین و مستندسازی نیز فعالیت دارد. او تدوین فیلمهای “جدایی نادر از سیمین”، “فروشنده” و “همه میدانند” به کارگردانی اصغر فرهادی را برعهده داشته است. الناز حبیبی با تلاش و پشتکار خود، توانسته جایگاه خود را در عرصه بازیگری تثبیت کند و بهعنوان بهترین بازیگر زن ایرانی شناخته شود. او بدون شک در آینده نیز شاهد افتخارات و تجارب درخشانتری از این بازیگر با استعداد خواهیم بود. حبیبی در سال 1401 در سریال پربیننده نمایش خانگی روزی روزگاری مریخ به کارگردانی پیمان قاسم خانی و محسن چگینی به ایفای نقش مارا، دختر پولدار مریخی، پرداخته است.
او بهخوبی در نقش اسماعیل، خواننده گروه بلک داگز، فرو رفته و به باورپذیری شخصیت او کمک کرده است. افشاری در این فیلم، مهارت خود در خلق موقعیتهای کمدی را به نمایش میگذارد. او بهخوبی میداند که چگونه در موقعیتهای احمقانهای که گرفتارش میشود، با جدیت کامل بازی کند و از این تضاد، طنز ظریف و جذابی خلق کند. فیلم فسیل پس از یک اکران طولانی و پرمخاطب در سینماها، راهیِ پلتفرم فیلیمو شد تا در نوروز ۱۴۰۳ نیز گوی سبقت را از رقبا برباید؛ اما لو رفتن نسخه پردهای فیلم، برنامههای پخش آنلاین را تغییر داد و فسیل در دهم اسفند ۱۴۰۲ در فیلیمو منتشر شد. اسماعیل به سراغ فرنگیس میرود و متوجه میشود که او طلاق گرفته، پس از او خواستگاری کرده و با او ازدواج میکند.
فسیل در ادامه با ثبت رکورد فروش ۲۳۰ میلیارد تومانی، توانست پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران حتی با درنظر گرفتن نرخ تورم در اولین اکران خود باشد. فیلم “فسیل” یک اثر هنری قدرتمند و تأملبرانگیز به حساب میآید که به ما یادآوری میکند که گذشته بخشی از حال است و آینده را شکل میدهد. این فیلم در مورد اهمیت تاریخ، فرهنگ و هویت در جهانی که در حال تغییر است، پیامی ارائه میدهد. بازی قوی بهرام افشاری و کارگردانی خاص و منحصر به فرد کریم امینی، به همراه ترکیبی از سرگرمی و بینش عمیق اجتماعی و تاریخی، “فسیل” را به یک اثر ماندگار در سینمای ایران تبدیل کرده است. فیلم “فسیل” در هفته اول اردیبهشت 1402 با فروش بیش از 170 میلیارد و 620 میلیون تومان و جذب 420 هزار تماشاگر، به عنوان اولین فیلم سینمای ایران رکورد فروش را شکست.
فسیل داستان سه دوست را در پیش از انقلاب ایران روایت می کند که عضو یک گروه موسیقی اند و برای کسب شهرت تلاش می کنند. اسماعیل (ملقب به اسی) دنبال اجرا جلوی شاه است؛ اما صفا گرایش چپ دارد و با سرودن ترانههای اعتراضی سعی میکند محبوبیتی بین مردم کسب کند؛ ولی به زندان میافتند. اسی که در راه رفتن به قصر شاه است طی تصادفی به کما میرود و ۱۰ سال بعد به هوش میآید. نمونه کاریکاتوریاش دوستان اسی، صفا و سعید هستند که با یکدیگر در یک بند آهنگ میساختند اما حالا رو در روی یکدیگر قرار گرفتهاند و در کار گرفتن جان همدیگرند. اسی سعی دارد فارغ از سیاست، به رفاقت بپردازد اما در چنین جامعهای، رفاقت هم زیر سایه ایدئولوژی و سیاست غرق میشود.
الهه حصاری نقش «برکه» را در مجموعه نمایش خانگی ممنوعه بازی کردهاست. کمدی فسیل که روزهای پایانی اکرانش را می گذراند با شکاندن رکوردهای مختلف و جا بازکردنش در دل لیستهای متفاوت پرفروشترینهای سینمای ایران تبدیل به فیلمی قابل توجه شده است. در نگاه نخستین، این فیلم با کنار هم قراردادن مجموعه ای از المان های جوابپسداده طنز در سینمای ایران، طیف وسیعی از مخاطب را جذب کرده است. چیزی که منتقد را قانع میکند تا فیلم را تحلیل کند و دربارهاش دست به قلم ببرد. فسیل در ادامه با ثبت رکورد فروش 230 میلیارد تومانی، توانست پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران حتی با درنظر گرفتن نرخ تورم در اولین اکران خود باشد. در 19 مرداد 1402 تعداد مخاطبان فسیل از رقم 6 میلیون و 330 هزار نفر عبور کرد و این فیلم توانست بعد از 14 سال رکورد مخاطبان فیلم اخراجیها 2 را بشکند و پربینندهترین فیلم تاریخ سینمای ایران در سال اول اکران شد.
ترکیب کمدی با مضامین اجتماعی و اخلاقی میتواند مورد تحسین منتقدانی قرار گیرد که به دنبال آثاری هستند که هم سرگرمکننده و هم تأملبرانگیز باشند. در هفته اول اردیبهشت 1402، فسیل با 170 میلیارد و 620 میلیون تومان فروش و 420 هزار تماشاگر، اولین فیلم سینمای ایران شد که بیشتر از 100 میلیارد تومان فروخت. فیلم «فسیل» که اکران خود را از 25 اسفند 1401 در سینماهای کشورآغاز کرده است بعد از گذشت 46 روز از اکران خود موفق شد به فروش صدمیلیاردی دست پیدا کند. این فیلم با نمایش در 535 سالن و در اختیار داشتن 34 هزار و 702 سانس بیش از 2 میلیون و 156 هزار مخاطب را جذب سالنهای سینما کند. الهه حصاری با بازی در نقش یلدا در سریال “هشت و نیم دقیقه” به کارگردانی مهران احمدی بهطور گسترده به مخاطبان معرفی شد و اوج شهرت را تجربه کرد.
اسی، سعید و صفا، دوستانی که به سودای رسیدن به شهرت و دستیابی به اهداف و آرمانهای خود، دوشادوش یکدیگر قرار گرفته و چالشهایی فراوان را تجربه میکنند که زندگی آنها را دچار تحولاتی چشمگیر میکند. چالشهایی غیرقابل پیشبینی که واقعیتها را دستخوش تغییراتی میکند و تفاوتها را در سالهایی نزدیک به یکدیگر به تصویر میکشد.تفاوتهایی که به شکلی بیرحمانه لحظاتی تلخ و غیرقابل پیشبینی را در سرنوشت افراد ایجاد میسازد. توده مردم که در فیلم همسایگان و خانواده اسی آن را نمایندگی می کنند،گرچه تم مذهبی دارند اما به دنبال شنیدن آهنگ بند اسی «ملوس جاده چالوس» هستند، آنها که در آغاز فیلم در حیاط خانه جمع شده اند از داس و چکش که صفا آهنگش را ساخته، چیزی نمیفهمند. اینها همانهایی هستند که در نیمه دوم فیلم، دوباره در حیاط خانه جمع میشود و عروسی اسی را جشن میگیرند. هنگامی که دو فرد بسیجی یعنی جواد هاشمی و هادی کاظمی مجلس را ترک میکنند ـ البته که در واقعیت غالباً چنین مدارایی ندارند ـ تا فضای تنفسی به میهمانان عروسی و خندهای به مخاطبان فیلم ببخشند، نوحه ناگهان تبدیل به آهنگ شش و هشت میشود و رقص و پایکوبی به پا میشود.
نکته دیگر فیلمبرداری آن است که به خوبی انجام شد اما متاسفانه فسیل از طراحی صحنه خوبی برخوردار نیست. کارگردان فیلم “فسیل” از آرشیو تصاویر خوبی استفاده کرده، اما در مونتاژ تصاویر، کمترین سطح خلاقیت و زحمت را صرف کرده است. همچنین، ایرادات فنی دیگری نیز در فیلم وجود دارد، از جمله عدم حفظ راکورد صحنه و بازیگران و صحنههای ضعیف و بازیهای به درد نخور و سخیف به دور از هر گونه شخصیتپردازی. این فیلم با وجود رکورد فروشی که داشته است، به نظر میرسد موفقیت خاصی نداشته باشد؛ چرا که با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه میشویم که تعداد نفراتی که برای دیدن این فیلم به سینما رفتند بسیار کم هستند؛ این فروش به علت گران شدن بلیتهای سینما در ایران، به چشم آمده است. این فیلم، از هرگونه فرمی دوری میکند و در زمینه محتوا خود را به هر چیزی میفروشد تا خنده بگیرد؛ اما برای بینندههای سینمای امروزی در ایران بسیار سرگرمکننده و خندهدار است و همین مسئله جای تاسف دارد.
یکی از راههایی که میتوان برای جذب مخاطبان استفاده کرد، استفاده از عناصر نوستالژی و بازآفرینی دوران گذشته است. بازسازی تصاویر دوران گذشته و دستکاری احساسات مخاطبان در دوران جدید، راهی مناسب محسوب میشود که برخی سازندگان فیلم ایرانی به مبتذلترین و سخیفترین حالت ممکن بدون هیچگونه اندیشمندی خاصی از آن استفاده میکنند. نمونهای از این روند میتواند فیلم “فسیل” باشد که با بازسازی سخیف و مبتذل خود، تصاویر دوران قبل از انقلاب را به تصویر میکشد. گریم بازیگران و طراحی لباس در فیلم با جزئیات دقیق انجام شده است. از آنجایی که داستان فیلم در زمانهای مختلف رخ میدهد، این جزییات با دقت به تصویر کشیده شدهاند؛ به طور کلی، یکی از نقاط قوت و قابل توجه در فیلم “فسیل”، طراحی لباسهای دهههای پنجاه و شصت است.
اگر این فضا در ایران اتفاق میافتاد، ببینید چه ماجراهایی پیش میآمد! شاید در فضای ایران گاهی مشکلاتی برای هنرمندان ایجاد شود، اما مسئولان در کنار آنها هستند و چنین فضایی با یک اعتراض کوچک ایجاد نمیشود. در صورتی که اپلیکیشن فیلو را نصب کرده اید؛ برای تماشا یا دانلود این ویدیو وارد اپلیکیشن شده، از منو گزینه اسکن را انتخاب کرده و کد زیر را اسکن کنید. صحنهپردازیهای دقیق و استفاده هوشمندانه از نورپردازی نیز به ایجاد حس واقعی و ملموس از محیط زندگی شخصیتها کمک کرده است. با این حال، در برخی صحنهها، سرعت تدوین و انتقال بین صحنهها ممکن است کمی نامتوازن به نظر برسد. در واقع دماغ عملنشده، همچنان بزرگ و بادکرده در میان چهرهای نشسته که تغییر افراطیاش مانع از دیدن آن میشود.
کاظمی در طی سالها در ژانرهای مختلفی از جمله کمدی، اجتماعی و تاریخی به ایفای نقش پرداخته است. مهران مدیری معتقد است که کاظمی در نقشهای غیرمتعارف و پیرمردها به مراتب بهتر از سایر نقشهای خود ظاهر میشود. این فیلم در تاریخ 24 اسفند 1401 در سینماهای کشور به نمایش درآمد و بهمدت 108 دقیقه با مخاطبان همراه شد. فسیل در تاریخ 10 اسفند 1402 نیز اکران آنلاین خود را از طریق پلتفرم فیلیمو آغاز کرد. امینی توانست بهترین بازی ها را از بازیگرانی مانند غلامرضا نیکخواه که اخیرا شاهد تکراری شدن نقش های او هستیم دریافت کند.
فیلمی که اگر شخصیتپردازی مناسبتری ارائه میداد، به ویژه روی مساله عشق و شخصیت دختری که الناز حبیبی نقشش را ایفا میکند، تمرکز بیشتری میکرد، به فیلمی مهم تبدیل میشد؛ فیلم مهمی در کنار چند فیلم کمدی مهم تاریخ سینمای ایران از جمله «مارمولک». کریمی پس از سپری کردن دوران دبستان در تهران به ایتالیا رفت و پس از تحصیل در زمینه هنر، در دانشگاه سینمایی چنترواسپریمنتاله در شهر رم به تدریس سینما پرداخت. کریمی علاوه بر حضور در پروژههای مستند به عنوان کارگردان، فیلمبردار و تدوینگر در کشورهای مختلف، تدوین فیلمهای سینمایی پلاچیروریتسوتو، مارکیز و رأی مخفی را بر عهده داشتهاست. اصغر فرهادی با دیدن فیلم بلیتها ساخته عباس کیارستمی، وی را برای حضور در فیلم جدایی نادر از سیمین در نقش قاضی انتخاب کرد. کریمی در دو اثر دیگر اصغر فرهادی یعنی گذشته و فروشنده نیز بازی کردهاست. به طور کلی باید بگوییم فسیل موفقیتی در میان طنزهای سالهای اخیر بود و محتوای بهتری نسبت به آنها داشت.
شیلا خداداد در «سنپترزبورگ» حتی نمونه بهتری از بازی چنین شخصیتی است. هادی کاظمی در هر دو نقشاش در فیلم آهنگساز پیش از انقلاب، مؤمن بعد از انقلاب انگار دست و پایش را بستهاند. هیچیک از تواناییهای او در طنز در «فسیل» به کار گرفته نشده است. فیلم آنقدر شاخ و برگ پوسیده اضافی دارد که فرصت نمیکند به شخصیتهایش فضا دهد. بنابراین، همه فقط یک عنوان را با خود به یدک میکشند و توخالیاند. بیشتر زمان فیلم به بهرام افشاری اختصاص داده شده است تا با قد بلند و ادای صورت و بیان خاص تقریباً شبیه به لهجه بهتاشاش هر آنچه در چنته و توان دارد جلو دوربین پیاده کند.
فیلم بعدی که رکورد زده و بالای 120 میلیارد فروخته هم طنز است، از سینمای کودک و اجتماعی هم داریم و برخلافهای حرفهای نادرستی که زده میشود و میخواهند القا کنند که فقط فیلمهای طنز فروش میرود، اتفاق مهمی رخ داده است. فیلمهای طنز عمومیت بیشتری دارد و مردم به آنها علاقه دارند، اما امروز فیلم اجتماعی بالای 40 میلیارد تومان فروش هم داریم. کریمی با بازی در همین فیلم کاندید بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شد. الهه حصاری به دلیل علاقه به رشته بازیگری از دوران دبیرستان در گروههای تئاتر مدرسه شرکت کرد و بعدها کلاس های بازیگری موسسه فرهنگی هنری «چهره های ماندگار» رفت. بیشتر از همه گلدرشت و کلیشه بودنش که از قضا کمکی هم به فیلم نکرده است. شاید سلیقه خدشهدار عمومی را در این کسادی و تقریباً تعطیلی سینما به خود جلب کرده باشد.
طبیعی است که در غیاب بزرگان و مؤلفان سینمای ایران و در فضای بیمار فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی فیلمی مثل «فسیل» در وهله اول اصلاً ساخته شود و بعد تبدیل به پربینندهترین و پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران شود. به طور کلی، سینمای ایران راکدترین و بدترین دوران خود را پشت سر میگذراند. و اصلاً معلوم نیست آنچه از تتمه این سینما باقی مانده است، چیست. اول ریشه را باید زیر سؤال برد که چرا سینمای ایران به این روز افتاده است و چرا مردم از چنین فیلمهایی استقبال میکنند. دم دستیترین پاسخ به این پرسش این است که مردم در شرایط بدی زندگی میکنند و احتیاج به خنده دارند.
این فیلم در ادامه با ثبت رکورد فروش 230 میلیارد تومانی، به عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران، حتی با در نظر گرفتن نرخ تورم، شناخته شد. طی سالهای اخیر سینمای ایران دستخوش تغییرات زیادی شده است و ساخت فیلمهایی در ژانرهای مختلف کار بسیار سختی به نظر میرسد. در طی این سالها اکثر فیلمهایی که موفق شدهاند گیشه را از خود راضی کنند، آثار کمدی و طنز بودهاند. به عنوان مثال فیلم انفرادی با فروشی 80 میلیارد تومانی موفق شد پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران تا سال 1401 شود. امروز قصد داریم تا پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران تا کنون را معرفی کنیم.
اما مثلاً فیلم کمدی خوبی مثل «مکس» به همین خاطر چند سال توقیف شد. حالا مثل نقل و نبات اینجا و آنجا این ترانههای محبوب آشنا را میشنویم. باز هم یک فرمول تکراری دیگر برای جذب مخاطب که بله، ظاهراً با اکرانی بسیار طولانی جواب داده است اما برای فیلم ارزش محسوب نمیشود. فسیل بهعنوان یکی از بهترین فیلم های کمدی ایرانی، با فروش بیش از ۳۲۳ میلیارد تومان، به پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران از نظر ریالی تبدیل شد. این فیلم در جذب مخاطب نیز بسیار موفق عمل کرد و با ۷.۵ میلیون تماشاگر، به دومین فیلم پربیننده تاریخ سینمای ایران (پس از عقابها) و پرمخاطبترین فیلم کمدی در تاریخ سینمای ایران تبدیل شد. در آخر اینکه فسیل فیلمی قابل توجه است، هم میخنداند و هم به فکر فرو میبرد.
بهرام افشاری بازیگر فسیل متولد 6 خرداد 1366 در همدان، بازیگر سینما و تلویزیون است. او فارغالتحصیل رشته ساخت و تولید از هنرستان و لیسانس بازیگری از دانشگاه آزاد تهران است. افشاری فعالیت خود را با تئاتر آغاز کرد و اولینبار در سال 1392 با فیلم “عصبانی نیستم” جلوی دوربین رفت. فسیل، فیلمی به کارگردانی کریم امینی و تهیهکنندگی سید ابراهیم عامریان است که در سال ۱۳۹۹ ساخته شد و در نوروز ۱۴۰۲ اکران عمومی خود را آغاز کرد. این فیلم با استقبالی بینظیر از سوی مخاطبان روبهرو شد و توانست رکوردهای متعددی را در گیشه سینمای ایران جابجا کند.
الهه حصاری متولد 18 مرداد 1369 در تهران بازیگر سینما ، تئاتر و تلویزیون ایران است. این هنرمند کشورمان فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی در مقطع کاردانی و زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی می باشد و چهره و حالت چشمهایش او را متفاوت از سایر بازیگران کرده است. الهه حصاری متولد ۱۸ مرداد ۱۳۶۹ در تهران بازیگر سینما ، تئاتر و تلویزیون ایران است. در این مقاله به معرفی و نقد فیلم “فسیل” به کارگردانی کریم امینی و تهیهکنندگی ابراهیم عامریان پرداختیم. فسیل که در ژانر کمدی و اجتماعی ساخته شده، با استقبال مخاطبان و فروش فوقالعادهای در گیشه همراه بوده است.
اگرچه این روزها در سینمای ایران نیاز به چنین فیلمی حس میشود، ولی هرگز این فیلم نمیتواند خود را به دنیای هنر هفتم نزدیک کند. یکی از ویژگیهای برجسته فیلم فسیل این است که در زیر لایههای کمدی و سرگرمکننده خود، به مسائل جدی اجتماعی و اخلاقی نیز میپردازد. فیلم به بررسی موضوعاتی همچون تأثیر گذشته بر حال، اهمیت صداقت در روابط انسانی، و تأثیرات منفی فشارهای اجتماعی و اقتصادی بر زندگی افراد میپردازد. این پیامها به طور غیرمستقیم و از طریق تعاملات شخصیتها و رویدادهای داستان به مخاطب منتقل میشود و به فیلم عمقی فراتر از یک کمدی ساده میبخشد. بازیگرانی که نقشهای فرعی را ایفا میکنند نیز با عملکردی قابل قبول، به تعاملات میان شخصیتها و پیشبرد داستان کمک میکنند.
اِسی که در راه کاخ شاه به خواب رفته، در میان اعزام بسیجیان به جبهه بیدار میشود. همهچیز از ظاهر پرستار و ازدواج و بچه دارشدن خواهرش گرفته تا تعریف حکومت از هنر ـ موسیقی و سینما ـ عوض شده است. پدر دختر که پیش از این شاهدوست و طاغوتی بوده، ریش و تسبیح و جای مهر به پیشانی رنگ عوض کرده. به دنبال منافع اقتصادی اش است و با دورویی و ریا ـ که از مشخصات جوامع سیاست زده است ـ کار خود را به پیش می برد. برای درک بهتر موقعیت کمیک ایران و فیلم میتوان نمایش تفاوت این سال ها و تغییرشان را به عکس های قبل (Befor) و بعدِ(After) عمل جراحی بینی تشبیه کرد.
اما امروز میبینیم که حتی رضا عطاران هم در فیلمی از کیانوش عیاری توانایی خنده گرفتن از مخاطب را ندارد. امروز سوژه به همان اندازه که مطرح میشود، با همان سرعت فراموش میشود. بنابراین، بهرام افشاری حتی در فصل آخر خود سریال «پایتخت» هم دیگر پتانسیل خنداندن ندارد، چه برسد بر پرده سینما. مردم وقتی او را بر پرده سینما در فیلمی کمدی میبینند، بهتاش فریبای «پایتخت» را میبینند. افشاری هم با آن قد و بالای بلندش آنقدر آزادی عمل داشته که هم خودش با اندام و قد بلندش شوخی کند و هم اجازه دهد کارگردان تا آنجا که میتواند روی این شوخی مانور دهد؛ که فقط یک جا واقعاً جواب میدهد و آن هم صحنه سرودخوانی او با یک گروه سرود نوجوان است.
روزنامهی کیهان در نقد خود بر فیلم «فسیل» به خاطر شباهت آن به فیلمفارسی آن را تقبیح کرد. البته که در نیمهی نخست فیلم تصاویر و فضای قبل از انقلاب بازنمایی شده. منتقدان کیهان ظاهر فیلم را دیدهاند و رنگ و لعابی که یادآور قبل از انقلاب است، از نظرشان چنان وقیح است که دماغ عملنشده را بر چهرهی جامعهای که فیلم آینهای در برابرش گرفته است، نمیبینند. فسیل با بهرهگیری از فضای طنز و موقعیتهای کمدی، به مسائلی همچون روابط عاطفی، خانواده و معضلات اجتماعی میپردازد. فیلم با لحنی طنز و گاه تلخ، به نقد برخی از آسیبهای اجتماعی میپردازد و در عین حال، امید و نشاط را به مخاطب القا میکند.
تنها ارفاقی که میتوان به فیلم کرد این است که شاید، فقط شاید اگر در شرایط و موقعیت دیگری و طبعاً با فیلمنامه بهتری و کارگردان دیگری ساخته میشد، اقلاً خندهدار بود. اینکه ما دیدهایم آش شله قلمکار بیمزهای است که اگر مردم هم به آن میخندند، گزینه دیگری ندارند. سالهاست همین شوخیها با نازلترین کیفیت ممکن دارد به خوردشان داده میشود. سید هادی کاظمی در 13 آبان 1355 در میانه، آذربایجان شرقی متولد شد. او فعالیت هنری خود را در سال 1375 با بازی در نقشهای کوتاه آغاز کرد. کاظمی در سال 1384 با بازی در سریال “شبهای برره” به کارگردانی مهران مدیری به شهرت رسید.
این فیلم با پرداختن به موضوعات جدی و در عین حال استفاده از طنز، برای مخاطبانی که به دنبال اثری سرگرمکننده با پیامهای عمیق هستند، جذابیت دارد. به ویژه کسانی که به سینمای اجتماعی با چاشنی طنز علاقهمندند، از تماشای این فیلم لذت خواهند برد. او از سال 1375 وارد تلویزیون شد اما با بازی در نقش «نظام دوبرره» در سریال شبهای برره برای عامه مردم شناخته شد و از همان کار به نوعی تبدیل به یکی از اعضای ثابت گروه مدیری شد و تقریباً در همه کارهای بعد از پاورچین مدیری حضور داشت. وی در تلهفیلمها و سریالهای دیگری هم بازی کرده که از آن کارها میتوان به سریال در چشم باد در نقش عباس پذیرش هتل نام برد. کاظمی با قهوه تلخ در نقش باباشاه جایگاه خود در طنز را محکمتر کرد. وی در سریال علیالبدل که در نوروز 1396 پخش شد، نیز ایفای نقش کرد.
کارگردان فیلم با استفاده از تکنیکهای مختلف فیلمبرداری و انتخاب زاویههای دید منحصر به فرد، توانسته است فضای خاص و متناسب با مضمون فیلم ایجاد کند. استفاده از رنگهای زنده و کنتراست بالا، به تقویت جنبههای کمدی و اجتماعی فیلم کمک کرده است. اسماعیل که به اسی معروف است، مصمم بهدنبال این هدف است؛ اما صفا گرایشهای چپ دارد و با سرودن ترانههای اعتراضی سعی در جلب محبوبیت مردم دارد. این تضاد ایدئولوژی، در نهایت منجربه به اتفاقاتی در خلل داستان میشود. در کشورهایی که ادعای آزادی بیان دارند به پاس دفاع از مظلومان غزه بازیگران را اخراج کردند.
ایمان صفا بازیگر ایرانی متولد 30 آذرماه سال 62 در تهران ، که در سریال نیسان آبی به خوبی می درخشد. او نخستین بار با سریال شبهای برره به خوبی دیده شد و توانست از یک کاراکتر نه چندان جالب در ابتدا شخصیتی ماندگار به نام نظام دو برره بسازد. البته سابقه بازیگری آقای کاظمی به سال 1375 و نقشهای کوتاه او برمیگردد. این اثر در تاریخ 24 اسفند 1401 در سینماهای کشور به نمایش درآمد و مدت زمان فیلم فسیل 108 دقیقه است. در تاریخ 10 اسفند 1402 این فیلم اکران آنلاین خود را از فیلیمو آغاز کرد. او در سال 1384 با بازی در فیلم “جدایی نادر از سیمین” به کارگردانی اصغر فرهادی به شهرت جهانی رسید.
فسیل پس از گذشت 285 روز از اکران خود توانست با 7 میلیون مخاطب به رکورد فروش 300 میلیارد تومانی برسد. با این آمار، فسیل حدود یکسوم گیشه و تعداد مخاطبان کلی اکران سال 1402 سینمای ایران را به خود اختصاص دادهاست. بهرام افشاری در سال 1366 و در خانوادهای کم جمعیت در شهر همدان چشم به جهان گشود. در سن دو سالگی پدر و مادرش از هم جدا شده و او نزد پدرش بزرگ شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را نیز در همان شهر همدان پشت سرگذاشت. افشاری از زمان کودکی به فیلم و سینما علاقه زیادی داشت، اما این امر در زمینه علاقه به بازیگری نبود تا اینکه در دوره دبیرستان علاقمند میشود بازیگری تئاتر را تجربه کند. در سن 16 سالگی به طور جدی در همدان به تئاتر پرداخت تااینکه در سال 1388 و در سن 22 سالگی تصمیم گرفت برای پیشرفت در عرصه بازیگری راهی تهران شود.
این فیلم با فروشی بیش از 323 میلیارد تومان توانست پرفروشترین فیلم سینمای ایران شود و با داشتن بیش از 7 میلیون و 476 بیننده پربینندهترین فیلم تاریخ سینمای ایران در سال اول اکران باشد. در ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ تعداد مخاطبان فسیل از رقم ۵ میلیون و ۳۳۰ هزار نفر عبور کرد و این فیلم توانست بعد از ۱۴ سال رکورد مخاطبان فیلم اخراجیها ۲ را بشکند و پربینندهترین فیلم تاریخ سینمای ایران در سال اول اکران شد. کریم امینی (3 اردیبهشت تهران) با نام کامل کریم محمدامینی، بازیگر سینما و تلویزیون و کارگردان سینما است. پدربزرگش (خسرو محمدامینی) از بازیگران شناخته شده تئاتر بود، وی تحت تأثیر پدربزرگ به هنر تئاتر، سینما و بازیگری علاقهمند شد. کریم امینی نخستین بار در سال 1392 در 27 سالگی در فیلم خوابزدهها به کارگردانی فریدون جیرانی بازی کردهاست. او در این فیلم همکاری با هنرمندانی همچون اکبر عبدی، فرهاد اصلانی، ساره بیات و صابر ابر را تجربه کرد.
اسی، که قبلاً یک خواننده محبوب بود، حالا باید با واقعیتهای جدیدی که او را به فردی بیهویت تبدیل کرده، مقابله کند. فیلم “فسیل” به گارگردانی کریم امینی، تأثیر بسیار عمیقی از سینمای بدنه قبل از انقلاب گرفته است. این فیلم شامل شوخیهای مبتذل و سطحی بوده و همه آنچه سینمای مبتذل قبل از انقلاب میخواست بگوید را به تصویر میکشد. همچنین متوجه میشود نامزدش فرنگیس (الناز حبیبی) ازدواج کرده و سعید با خواهر اش ازدواج کرده و عضو کمیته انقلابیون شده و صفا به سازمان مجاهدین خلق ایران پیوسته است. قصهای که زندگی سه جوان، سه دوست و سه یار در دههی پنجاه و شصت را روایت میکند.
این فیلم از موضوعات و شخصیتهای مختلفی الهام گرفته است؛ از جمله گروههای خوانندگی قبل از انقلابی، کافه و کاباره، رقاصها، ساواک و شکنجه، ترانهسراهای چپگرا و غیره. فیلم به طرزی خاص و نامعمول از این المانها استفاده میکند و با استفاده از شوخیها و کلیشههای طنز، بدون درونمایه و بینش مشخص، کمدی را خلق کرده است. در اولین اکران خود، تعداد مخاطبان فسیل از 5 میلیون و 330 هزار نفر عبور کرد و بعد از 14 سال، رکورد مخاطبان فیلم “اخراجیها ۲” را شکست. پس از 285 روز از اکران، “فسیل” با 7 میلیون مخاطب، به رکورد فروش 300 میلیارد تومانی دست یافت. فسیل را میتوان با برخی از فیلمهای دیگر سینمای ایران که به ترکیب کمدی و مسائل اجتماعی پرداختهاند، مقایسه کرد. برای مثال، فیلمهایی مانند «اجارهنشینها» یا «مارمولک» نیز از طنز به عنوان ابزاری برای نقد اجتماعی استفاده کردهاند.
الناز حبیبی (زادهٔ ۲۱ مرداد ۱۳۶۷، تهران) بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما و فارغالتحصیل رشته تدوین و کارگردانی است. در یک خانواده با 5 خواهر و یک برادر بزرگتر از خود بزرگ شد و ته تغاری خانواده اش می باشد، تمام اعضای خانواده حالا مهاجرت کرده و در کشور سوئد زندگی می کنند. بعد از آن آقای «سعید سلطانی» برای ۳ تا از فیلمهایش الناز حبیبی را انتخاب میکند و کمکم بهصورت جدیتر این حرفه را دنبال میکند. الناز حبیبی برای ۳ فیلم از کیانوش عیاری جلوی دوربین رفت، سریال «فاصلهها» را بازی کرد و بعد با پروژه سینمایی «پیتزا مخلوط» همکاری کرده، سریال «سیامین روز» که در ماه رمضان پخش شد را بازی کرد و همچنین در سریال آقای «سیروس مقدم» به نام تا ثریا نقش آفرینی کرده است. فیلم فسیل در هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۲، فسیل با ۱۷۰ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان فروش و ۴۲۰ هزار تماشاگر، اولین فیلم سینمای ایران شد که بیشتر از ۱۰۰ میلیارد تومان فروخت.
در تمام نیمهی دوم فیلم اسی گریه میکند که چقدر همهچیز عوض شده و ما میخندیم به اینکه چقدر هیچ چیز عوض نشده است.
در هنگام ورود به تهران در ابتدا در کلاسهای بازیگری استاد حمید سمندریان شرکت کرد و پس از گذراندن دورههای بازیگری، فعالیت هنری خود در تهران را با تئاتر آغاز کرد. وی در همان آغاز تواناییهای خود را در تئاتر نشان در همان سال 1388 در نمایشهایی همچون «رمولوس کبیر» و «جن گیر» خوش درخشید و حتی توانست جایزه جوان برتر تئاتر در بازیگری را از آن خود کند. الناز حبیبی متولد 21 مرداد 1367 است که در رشته تدوین تحصیل کرد. او از کودکی بازیگری را دنبال میکرد و نخستین بار در فیلم رفیق بد و سریال روزگار غریب حضور داشت. این هنرپیشه با بازی در سریال دردسرهای عظیم و کاراکتر بهار توانست توجهها را معطوف به خود کند و امروزه هم زیبایی او زبانزد است و هم پتانسیل بالا خود را در بازیگری نشان داده است. از آثار اخیر الناز حبیبی باید به سریال روزی روزگاری مریخ و فیلمهای دشمن زن، ژن خوک و تورنادو اشاره کنیم.
داستان فیلم سینمایی فسیل درباره سه رفیق صمیمی بوده که به شدت به یکدیگر واببسته هستند این سه رفیق در دهه ۵۰ زندگی میکنند که برای انها اتفاقاتی رخ میدهد که تلاش میکنند به کمک یکدیگر مشکلات را حل کرده و چالش ها را از پیش رو بردارند. اولین حضور وی در تلویزیون با سریال پایتخت ۲ بود که به عنوان بازیگر مهمان حضور داشت اما در پایتخت ۵ و پایتخت ۶ حضور پررنگتری پیدا کرد و به شهرت بسیار زیادی رسید. از جمله آثار او می توان به دل،راز بقا،آسمان من،صحنه زنی،سگ بند،کارگر ساده نیازمندم،عصبانی نیستم و… اشاره کرد. ناگفته نماند او با ۱۹۸ سانتی متر قد بعنوان قد بلندترین بازیگر شناخته می شود. همچنین ایشان در سریال پایتخت تکیه کلام مشهوری داشت که بیشتر در حالات عصبانی و غیرتی می گوید «اَی خِدا» این لفظ حسابی در بین مردم جا افتاد. شخصیتهای زن فیلم نه برای ساخت و پرداختشان زحمت زیادی کشیده شده و نه حتی بازیشان.
هادی کاظمی طی سالهای اخیر شخصیتهای فراوانی را به مخاطبان نشان داده و به عقیده مهران مدیری نقشهای غیرمتعارف و پیرمردهای هادی کاظمی بهتر از سایر نقشهای او هستند. او طی سالهای اخیر در فیلمهای قانون مورفی، جوجه تیغی و بخارست بازی کرده و سریالهای سال های دور از خانه و آنتن را در کارنامه خود دارد. فیلم فسیل یکی از فیلمهای اکران شده در سال 1402 بود که موفق شد پرفروشترین فیلم تمام دوران ایران شود. این اثر به تازگی اکران آنلاین نیز شده است و به این بهانه با معرفی فیلم ایرانی فسیل همراه شما هستیم. شاید در گذشته میشد یک دهه حتی بیشتر این کار با یک بازیگر کرد و همچنان فیلم خوب و موفق ساخت.
پرستاری برای نگهداری سالمندان